perjantai 25. joulukuuta 2015

Roadtrip week nr. 2

Andra veckan i Tassie blev en äkta Vera & Jessi resa...började i Hobart, försökte komma på vart vi ville ta oss och hur, nåå som bekant är har vi småå problem att bestämma oss för alls något så vi googlade först på hostellet i 2 h sen tog vi oss ännu ner till hamnens visitors center och stod där och frågade frågor och funderade lite till xD Slutligen kom vi fram till att bästa ideén var att hyra bil, inte cykel som vi först tänkt. Skulle roadtrippa ner till Bruny island då alltså. Campa 3 nätter där och sedan hitta på nåt annat igen hah.

Campingen gick bra, fick se extremt vackra vyer, sov alldeles brevid stranden, åt tonfiskbröd och drack regnvatten xD Hela ön var alldeles ödelagd så vi fick ha våra hikes helt för oss själva vilket bidrog till att känslan av att vara mitt i ingenstans blev ännu större, såg wallabies, sjöstjärnor, enorma maneter, färgranna fåglar och sjögräs som var så enormt att jag först trodde det var nåt djur som rörde sig i vattnet...

Efter de tre nätterna i tält var jag ganska redo att flytta på mej, tog igen extremt länge innan vi kom fram till vart vi ville men beslöt oss att köra ner till Port Arthur(en biltur på typ 2h) och campa en till natt. Nåh, det visade ju sig sedan att vi anlände försent till camppingen (nåt underlit system att de låsta parkken till natten..pyh..) så med närapå tom bensintank körde vi tillbakaåt(typ 30km) för att tankka så att vi skulle ha kunna ta oss till en annan camping...nåh, bensinstationen var ju sen också förstås stängd...sååå vi parkerade bilen på parkeringsplatsen där nära, som faktiskt visade sej vara superbra för detta. Det fanns både wc och bbq, så till slut blev det faktiskt bättre än camping.

Nästa dag, med fulltankad bil, åkte vi till en till nationalpark, gjorde ennu en bushwalk på ett superfint område och slutade den med ett dopp i det turkosa vattnet vid en ljuvlig vit sandstrand. därifrån vidare till Port arthur, som bl.a. har varit ett gammalt fängelse, det var jätteintressant men tyvärr hade vi bråttom tillbaka till Hobart så vi hamnade skynda tillbaka. Efter några timmars körande igen fick vi bilen tillbaka lämnad, men ingendera hade ju haft laddning i telefonen under dagen så vi hade ingen natt inbokad ännu...SÅ vi bänkkande oss i en pizzeria och började ringa runt till alla hostell, efter en stund hade vi en bokning men en lång promenad framför oss xD

Allt slutade ju bra, fick spendera sista dagen i hobart med en god frukost och började sedan ta oss mot flygfältet. Var superduper exited för att komma tillbaka till Manly <3