keskiviikko 10. helmikuuta 2016

Farmers market/ 7.2


Tänkte aldrig att jag skulle stå och sälja free range pork på en farmers market i Rockhampton. Det är liksom inte bara det att jag stod och sålde till lokala Australienare då jag själv är en backpacker som gjorde situationen smått intressant, utan även det faktumet att det var kött vi sålde. Liksom jag vet inget om kött eller vad olika köttdelar heter på engelska, och sedan skulle det först skrivas upp listor på alla köttdelar vi sålde och sedan skulle man förstå vad kunderna var efter. Nåh det slutade oftast med att jag frågade Lucy om hjälp och kände mej lite i vägen, men riktigt bra gick det i slutändan ändå :D Roligt att se att det är såpass många människor som gjort det till en vana att köpa sitt kött från marknaden just för att det är ett enormt mycket bättre val. Jag menar, de grisar vi jobbade med levde i stora hagar utomhus, familjen höll reda på vilka grisar som tolererade varandra och vilka som måste flyttas isär, de hade alltid vatten och skugga och vi alla tog väl hand om dem. Den dagen i veckan som ett gäng grisar skulle föras in till slaktaren var ändå alltid lite obehaglig, grisarna spenderade en natt inuti släpvagnen och man hörde deras skrik under hela kvällen och jag kunde inte ignorera att det kändes fel fastän jag visste att dom har levt ett så mycket bättre liv än majoriteten av grisarna i resten av Australien (eller världen för den delen...). Jag är ändå extremt glad att jag fick uppleva något sånthär och allt jag lärde mej om köttproduktion och allmänt om att leva på egenproducerad mat under dessa 3 veckor på farmen kommer jag absolut hålla i minnet.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti